Praca w grupie Balinta w terapii rodzin i par – Artur Kulig
Warsztat odwołuje się do formuły pracy balintowskiej, czyli pracy skoncentrowanej na refleksji nad relacjami w terapii rodzin i par. Uczestnicy warsztatu będą mieli możliwość poddawać refleksji sytuację prowadzonej przez siebie terapii oraz refleksji nad interakcją, która zachodzi pomiędzy uczestnikami terapii (relacje pomiędzy uczestnikami spotkania: rodziną, terapeutami). Ważne jest tu zrozumienie, co system wnosi w proces terapii i co wnosi terapeuta/ci, i jak na siebie wzajemnie oddziaływają w tym procesie oraz jakie to ma znaczenie, jaki ma na to wpływ na ten proces. Warsztat ma na celu zbliżenie się do zrozumienia nieświadomych motywów, potrzeb, intencji, fantazji tzn. analizę przeniesień i przeciwprzeniesień uczestników spotkania terapeutycznego. Analizujemy również procesy równoległe w terapii rodzin i par, choć niekoniecznie dosłownie jeden do jednego (grupa może być, ale nie musi, odzwierciedleniem procesów równoległych zachodzących w psychoterapii). Spotkanie ma charakter superwizji grupowej, więc zakłada aktywne uczestnictwo osób uczestniczących w warsztacie. Tylko taki rodzaj uczestnictwa może przynieść korzyść uczestnikom spotkania. W tej sesji warsztatowej możemy poddać refleksji grupowej tylko jeden proces psychoterapii.
Terapia rodzin dziś i jutro. Jak wspierać terapeutę rodzinnego? Czego potrzebuje terapeuta rodzinny? – Magdalena Grubich, Maciej Żurek
Celem warsztatu jest określenie zasobów i blokad jakie terapeuta rodzinny napotyka w swojej pracy, zarówno tych zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Autorzy warsztatu zapraszają do wspólnego namysłu nad złożonością i specyfiką pracy terapeuty rodzinnego, podkreślając jej odmienność od innych form pracy psychoterapeutycznej (indywidualnej, par, grupowej). Uczestnicy spotkania będą poszukiwać odpowiedzi na pytanie: czego potrzebuje terapeuta rodzinny? Efektem tych refleksji będzie sformułowanie i wypracowanie kierunków możliwego rozwoju i wspierania terapeutów rodzinnych w Polsce.
Drużyna Myślenia – pomieszczająca funkcja zespołu terapeutycznego w pracy z rodziną – Marcelina Cież, Magdalena Kosicka, Anna Stasiowska, Maria Wolak-Chmiel, Anna Wójcik-Zdyb, Patrycja Wudniak
Podczas warsztatu zostanie zaprezentowany materiał kliniczny przedstawiający długotrwały proces pracy z rodziną oraz procesy indywidualne dzieci. Terapeutom rodzinnym i indywidualnym towarzyszyć będą pozostali członkowie zespołu, niezaangażowani bezpośrednio w pracę z tą rodziną. Zaprosimy Państwa do wspólnego namysłu nad wartością funkcji zespołu w pomieszczaniu treści i przeżyć płynących z procesów terapeutycznych. Korzystając z perspektywy systemowej i psychoanalitycznej, przyjrzymy się znaczeniu możliwości kontaktowania się przez każdego członka zespołu z innym fragmentem przeżyć rodziny.
Skoncentrowany na Emocjach Trening Umiejętności dla rodziców (EFST-P) – Aleksandra Januszewicz
Skoncentrowany na Emocjach Trening Umiejętności dla rodziców (EFST-P) to doświadczeniowe podejście w pracy warsztatowej i indywidualnej z rodzicami, których dzieci doświadczają kryzysów z zakresu zdrowia psychicznego. Zakłada ono centralną rolę rodzica w leczeniu i zapobieganiu problemom ze zdrowiem psychicznym w rodzinach. Liczne badania kliniczne prowadzone w ostatnich latach dowiodły wysokiej skuteczności tej metody w redukowaniu poziomu trudności/ objawów psychopatologii u dzieci, których rodzice wzięli udział w tej formie oddziaływania. W trakcie warsztatu przedstawione będą podstawowe narzędzia metody oraz doświadczenia zespołu Poradni dla Dzieci i Młodzieży Intra, pracującego w tym podejściu. Praca zespołu na cotygodniowych interwizjach lub superwizjach opiera się na analizie przypadku i wymianie wiedzy pomiędzy terapeutą pracującym z dzieckiem a specjalistą wspierającym rodzinę, diadę rodzicielską lub rodzica objętego oddziaływaniem psychoterapeutycznym. Szczególnie w sytuacjach występowania kryzysu zdrowia psychicznego u dziecka, korzystanie ze zbiorowej mądrości i wsparcia specjalistów wielu dziedzin(psychoterapeutów dziecięcych i młodzieżowych, psychoterapeutów systemowych, pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów dziecięcych) pomaga w wypracowaniu najbardziej skutecznych planów terapeutycznych czy interwencji kryzysowych. Praca w zespole stanowi także ogromne wsparcie emocjonalne dla członków zespołu i skuteczną profilaktykę wypalania zawodowego.
Psychoanalityczna praca z rodziną z problemem anoreksji – warsztat z materiałem klinicznym – Zespół Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo Centrum Wspierania Rodzin „Rodzinna Warszawa”
Warsztat prowadzony przez zespół Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo skoncentrowany jest wokół materiału klinicznego opisującego prawie dwuletni proces psychoanalitycznej psychoterapii rodziny, która zgłosiła się do ośrodka z powodu anoreksji nastoletniej córki. Praca z rodziną odbywała się w koterapii, w settingu 1x w tygodniu. Uczestnicy będą mieli możliwość wspólnie z prowadzącymi omówić zamysł i technikę pracy. Przede wszystkim jednak będzie to okazja do wspólnego poczucia atmosfery, często pełnej przerażenia, smutku i żałoby, panującej w gabinecie i podzielenia się przeżyciami oraz myślami. Omówimy jakie znaczenie dla rodziny, procesu i prowadzących terapeutów ma praca w trzymającym (Winnicott) i kontenerującym (Bion) zespole.